Články

 

Pojezd pro Hurvínka M131.1 (TT 1:120)

Před nedávnem jsem postavil model Hurvínka z leptu od firmy KuBer. O stavebnici a především pojezdu, který KuBer nabízí, jsem se již zmínil ve svých minirecenzích modelů. Protože původní pojezd i přes uvedené úpravy nebyl schopen plynulé pomalé jízdy (modelově pod cca 50 km/h), rozhodl jsem se pro vlastní stavbu.

Je to první pojezd mé vlastní konstrukce, takže jsem se na něm vše teprve učil. Také jsem doufal, že výsledek bude lepší, než onen zakoupený pojezd. Konstrukce je jednoduchá a tedy do jisté míry kompromisní. Přesto jízdní vlastnosti nejsou špatné. Základem je kuprextitová destička na níž je ve středu upevněn motor Mashima 1020 s pastorky. První převod sníží otáčky asi na polovinu, poté následuje šnekový převod 1:12. Maximální rychlost na rovině bez zátěže potom odpovídá přibližně 100 km/h, což je vyhovující. Pojezd jezdí plynule i velmi pomalu, krokem. Kulisy šnekového převodu a náprav jsou spájeny z mosazného plechu a upevněny v rámu drátky. Původní myšlenka byla uložit nápravy pružně pro lepší styk s kolejnicemi, avšak jednalo by se o výrazně náročnější konstrukci. Na hřídelích je ponechán prostor pro malé setrvačníky, ty však nejsou nezbytné. Pojezd je nutné také řádně zatížit, aby byl mimo jiné zajištěn spolehlivější kontakt kol s kolejnicemi, který je u dvounápravového vozidla mnohdy kritický.

Pojezd tohoto typu zvládne sestavit průměrně zručný modelář. Materiál je dostupný. Dobře poslouží různé díly z mechanik spotřební elektroniky. Mosazné převody a nápravy lze objednat např. v tomto obchodě a motory Mashima na stránkách dalšího prodejce. Náklady na stavbu budou výrazně nižší, než při zakoupení pojezdu, byť investicí je vlastní práce a čas. Ten se ovšem zhodnotí v případě vydařeného výsledku.

Pojezd M131.1 zespodu Pojezd M131.1 zeshora Pojezd M131.1

Následují pohledy na sestaveného Hurvínka.

Pohled na model M131.1 Pohled na M131.1

Nahoru

Poslední aktualizace: 02. 03. 2009 20:25